Sejarah Macapat
Sejarah
Macapat minangka sebutan metrum puisi jawa
tengahan lan jawa anyar, sing nganti saiki isih ditresnani masarakat, nyatané
pancèn angèl dilacak sajarahé. Poerbatjaraka
mratélakaké yèn macapat lair bebarengan karo geguritan abasa jawa tengahan,
nalika macapat wiwit dikenal, durung diweruhi sacara premana. Pigeaud duwèni panemu yèn tembang macapat
dipigunakaké ing wiwitan periode Islam. Pratélan Pigeaud sing asipat informasi kira-kira iku
isih perlu diupayakaké kacocogan tauné sing mesthi. Déné Karseno Saputra
ngira-ira adhedhasar analisis marang sawetara panemu lan pratélan. Yèn nyata
pola metrum sing dipigunakaké ing tembang macapat padha karo pola metrum
tembang tengahan lan tembang macapat tuwuh ngrembaka sairing karo tembang
tengahan, mula banjur dikira-kira yèn tembang macapat wis ana ing kalangan
masarakat saora-orané taun 1541 masèhi. Pangira-ira iki adhedhasar angka taun
sing ana ing kidung Subrata, Juga Rasa Dadi Jalma = 1643 J utawa 1541 masèhi. (
Saputra, 1992 : 14 ) Bab iki adhedhasar pola metrum macapat sing paling
wiwitan sing ana ing kidung Subrata. Watara taun iku tuwuh geguritan abasa jawa
kuno, jawa tengahan lan jawa anyar yaiku kekawin, kidung lan macapat. Taun
pangira-ira kuwi cocog uga karo panemuné Zoetmulder
luwih kurang ing abad XVI ing jawa urip bebarengan telu basa, yaiku jawa kuno,
jawa tengahan lan jawa anyar. Jroning Mbombong manah I (
Tejdohadi Sumarto, 1958 : 5 ) disebutaké yèn tembang macapat (
sing nyakup 11 metrum ) diciptakaké déning Prabu Dewawasesa utawa Prabu
Banjaransari saka Sigaluh ing taun Jawa 1191 utawa taun Masèhi 1279. Ananging
miturut sumber liya, macapat ora mung diciptakaké déning sawiji uwong, nanging
déning sawetara wali lan bangsawan. ( Laginem, 1996 : 27 ). Para pancipta
iku yakuwi Sunan Giri Kedaton, Sunan Giri Prapen, Sunan
Bonang, Sunan Gunung Jati, Sunan Murya, Sunan
Kali Jaga, Sunan Drajat, Sunan Kudus, Sunan Geseng, Sunan Majagung, Sultan
Pajang, Sultan Adi Eru Cakra lan Adipati Nata Praja. Nanging miturut kajian
ilmiah ana loro panemu sing duwèni prabédan ngenani lairé macapat. Panemu
sepisan mratélakaké yèn tembang macapat iku luwih tuwa tinimbang tembang gedhé
lan panemu kaloro suwaliké.
Kajaba panemu iku isih ana panemu liya ngenani lairé macapat
adhedahsar perkembangan basa:
1.
Tembang macapat luwih tuwa tinimbang tembang gedhé
Panemu pisanan nganggep yèn tembang macapat luwih tuwa tinimbang tembang gedhé
tanpa wretta utawa tembang gedhé kawi miring. Tembang macapat timbul ing zaman
Majapahit pungkasan nalika pengaruh kabudayan Islam wiwit surut ( Danusuprapta,
1981 : 153-154 ). Diandaraké déning Purbatjaraka yèn lairé macapat
bebarengan karo kidung, kanthi anggepan yèn tembang tengahan ora ana. (
Poerbatjaraka, 1952 : 72 ).
2.
Tembang macapat luwih anom tinimbang tembang gedhé
Panemu kaloro nganggep yèn tembang macapat lair ing wektu pengaruh kabudayan
Hindu sansaya tipis lan rasa kabangsan wiwit tuwuh, yaiku ing zaman Majapahit
pungkasan. Lairé macapat urut-urutan karo kidung banjur muncul tembang gedhé
abasa jawa pertengahan, sabanjuré muncul macapat abasa jawa anyar. Lan ing
zaman Surakarta wiwitan muncul tembang gedhé kawi miring. Wangun gubahan abasa
jawa anyar sing akèh disenengi yaiku kidung lan macapat. Prosès pamunculané
wiwit nalika lair karya-karya abasa jawa pertengahan sing biasa disebut kitab-kitab
kidung, banjur muncul karya-karya abasa jawa anyar arupa kitab-kitab suluk lan
kitab-kitab niti. Kitab suluk lan kitab niti iku mènèhi sumbangan sing gedhé marang
perkembangan macapat.
3.
Tembang macapat adhedhasar perkembangan basa Jroning
hipotesis Zoetmulder ( 1983 : 35 ) disebutaké yèn sacara linguistik basa
jawa pertengahan dudu arupa pangkal basa jawa anyar, nanging arupa rong cawang
singkapisah lan divergen ing basa jawa kuna. Basa jawa kuna minangka basa umum
sajroning periode Hindu – Jawa nganti runtuhé Majapahit. Wiwit tekané pengaruh
Islam, basa jawa kuna tuwuh miturut rong arah sing béda siji lan sijiné lan
nuwuhaké basa jawa pertengahan lan basa jawa anyar. Sabanjuré, basa jawa pertengahan
lan kidungé berkembang ing Bali lan basa jawa anyar kanthi macapat-é tuwuh ing Jawa. Malah
nganti saiki tradisi panulisan karya sastra jawa kuna lan pertengahan isih ana
ing Bali.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar