1.
Mendhem ari-ari
Mendhem
ari-ari iku salah sijining upacara kelairan
sing umum diselenggara'ake malah uga ana neng dhaerah-dhaerah (suku-suku) liya.
Ari-ari iku bagian penghubung antara ibu
lan bayi wektu bayi esih neng jero rahim. Istilah liya kanggo ari-ari yaiku: aruman utawa embing-embing (mbingmbing.
Ing Jawa ana kapercayaan
seulur papat, kakang kawah adhi ari-ari, ibu bumi, bapa angkasa. Wong Jawa
percaya yen ari-ari iku sejatine salah siji sedulur papat
utawa sedulur kembar si bayi
mulane ari-ari kudhu dirawat lan dijaga misale enggon kanggo mendhem ari-ari
iku diwei lampu (umume senthir) kanggo penerangan, iki dadi simbol
"pepadhang" kanggo bayi. Senthir iki dinyala'ake nganti 35 dina
(selapan).
Tata
cara
Ari-ari dikumbah
nganti resik dilebo'ake neng kendhi utawa bathok kelapa. Sedurung ari-ari dilebo'ake, alas
kendhi diwei godhong senthe banjur kendhine ditutup nganggo lemper sing
esih anyar lan dibungkus kain mori. Kendhi banjur digendhong, dipayungi, digawa
neng lokasi penguburan. Lokasi penguburan kendhi kudhu neng sisi tengen pintu
utama umah. Sing mendhem kendhi kudhu bapak kandung bayi.
2.
Brokohan
Brokohan
iku salahsijining upacara adat Jawa kanggo nyambut kelairan bayi. Upacara adat iki nduwe
makna ungkapan syukur lan sukacita amarga proses klairan iku slamet. Brokohan
iku asal tembunge saka basa Arab yaiku "barokah" sing maknane
ngarepake berkah. Upacara brokohan tujuane kanggo keslametan proses kelairan
uga perlindungan kanggo bayi lan kanggo harapan bayi sing lair isa dadi bocah
sing apik perilakune. Upacara diwiwiti saka mendhem
ari-ari sing dilanjutake bagi-bagi sesajen
brokohan kanggo sedulur lan tangga.
3.
Sepasaran
Sepasaran
iku salah sijining upacara adat Jawa wektu umur bayi 5 dina. Upacara adat iki
umume diselenggaraake sederhana ning yen bebarengan karo aweh jeneng bayi, upacara
iki diselenggaraake radha meriah. Tembung sepasaran dhewe asale sake tembung sepasar. Sepasaran umum diselenggaraake
sore nganggo acara kenduren lan ngundang sedulur uga tangga umah. Suguhan sing disajiake umume wedang lan jajan pasar ning uga ana besek sing umum kanggo ditentengan mulih.
4.
Aqeqah
Aqeqah
menika saking basa Arab,
artinipun aqeqah piyambak meniko gadah arti rambut ingkang wonten kepalanipun
bayi ingkang nembe lahir, lan aqeqah saged diartiken pemotongan. Aqeqah meniko
piyambak menurut syariah Islam nggih memotong domba kange bayi ingkang nembe lahir.
Kangge bayi ingkang putro dipotongaken mendho kalih, manawi dingge bayi putri
dipotongaken mendho setunggal. Aqeqah meniko diagem kangge syukranipun
putra-putri nipun piyambak.
5.
Puputan
utawa pupak puser
Puputan
utawa pupak puser,
iku sejatiné nduwé makna tali puser bayi puput. Dadi upacara iki
dianakaké wektu utawa bubar puputé tali puser saka udhel bayi. Biasané ana
acara slametan ing upacara puputan iki, acarané yaiku kendhuren,
bancakan lan awèh jeneng bayi. Upacara iki
apik yèn diselenggara'ake bubar wektu maghrib. Puputan bayi digolongke dadi 2, yaiku: 1. golongan
bangsawan/kerajaan: Sega gudanga, jenang abang putih, 5 werna bubur, lan jajan
pasar. 2. golongan rakyat biasa: Sega jangan, jenang abang putih, jenang
boro-boro, lan jajan pasar.
6.
Selapanan
Selapanan dilakukan
35 hari setelah kelahiran bayi. Pada hari ke 35 ini, hari lahir si bayi akan
terulang lagi. Misalnya bayi yang lahir hari Rabu Pon (hari weton-nya), maka
selapanannya akan jatuh di Hari Rabu Pon lagi. Pada penanggalan Jawa, yang
berjumlah 5 (Wage, Pahing, Pon, Kliwon, Legi) akan bertemu pada hari 35 dengan
hari di penanggalan masehi yang berjumlah 7 hari. Logikanya, hari ke 35, maka
akan bertemu angka dari kelipatan 5 dan 7. Di luar logika itu, selapanan
mempunyai makna yang sangat kuat bagi kehidupan si bayi. Berulangnya hari weton
bayi, pantas untuk dirayakan seperti ulang tahun. Namun selapanan utamanya
dilakukan sebagai wujud syukur atas kelahiran dan kesehatan bayi.
Yang pertama dilakukan dalam rangkaian selapanan, adalah potong rambut atau parasan. Pemotongan rambut pertama-tama dilakukan oleh ayah dan ibu bayi, kemudian dilanjutkan oleh sesepuh bayi. Di bagian ini aturannya, rambut bayi dipotong habis. Potong rambut ini dilakukan untuk mendapatkan rambut bayi yang benar-benar bersih, diyakini rambut bayi asli adalah bawaan dari lahir, yang masih terkena air ketuban. Alasan lainnya adalah supaya rambut bayi bisa tumbuh bagus, oleh karena itu rambut bayi paling tidak digunduli sebanyak 3 kali. Namun pada tradisi potong rambut ini, beberapa orang ada yang takut untuk menggunduli bayinya, maka pemotongan rambut hanya dilakukan seperlunya, tidak digundul, hanya untuk simbolisasi.
Yang pertama dilakukan dalam rangkaian selapanan, adalah potong rambut atau parasan. Pemotongan rambut pertama-tama dilakukan oleh ayah dan ibu bayi, kemudian dilanjutkan oleh sesepuh bayi. Di bagian ini aturannya, rambut bayi dipotong habis. Potong rambut ini dilakukan untuk mendapatkan rambut bayi yang benar-benar bersih, diyakini rambut bayi asli adalah bawaan dari lahir, yang masih terkena air ketuban. Alasan lainnya adalah supaya rambut bayi bisa tumbuh bagus, oleh karena itu rambut bayi paling tidak digunduli sebanyak 3 kali. Namun pada tradisi potong rambut ini, beberapa orang ada yang takut untuk menggunduli bayinya, maka pemotongan rambut hanya dilakukan seperlunya, tidak digundul, hanya untuk simbolisasi.
Setelah potong
rambut, dilakukan pemotongan kuku bayi. Dalam rangkaian ini, dilakukan
pembacaan doa-doa untuk keselamatan dan kebaikan bayi dan keluarganya. Upacara
pemotongan rambut bayi ini dilakukan setelah waktu salat Maghrib, dan dihadiri
oleh keluarga, kerabat, dan tetangga terdekat, serta pemimpin doa.
Acara selapanan dilakukan dalam suasana yang sesederhana mungkin. Sore harinya, sebelum pemotongan rambut, masyarakat merayakan selapanan biasanya membuat bancaan yang dibagikan ke kerabat dan anak-anak kecil di seputaran tempat tinggalnya. Bancaan mengandung makna agar si bayi bisa membagi kebahagiaan bagi orang di sekitarnya.
Acara selapanan dilakukan dalam suasana yang sesederhana mungkin. Sore harinya, sebelum pemotongan rambut, masyarakat merayakan selapanan biasanya membuat bancaan yang dibagikan ke kerabat dan anak-anak kecil di seputaran tempat tinggalnya. Bancaan mengandung makna agar si bayi bisa membagi kebahagiaan bagi orang di sekitarnya.
Adapun makanan
wajib yang ada dalam paket bancaan, yaitu nasi putih dan gudangan, yang
dibagikan di pincuk dari daun pisang. Menurut Mardzuki, seorang ustadz yang
kerap mendoakan acara selapanan, sayuran yang digunakan untuk membuat gudangan,
sebaiknya jumlahnya ganjil, karena dalam menurut keyakinan, angka ganjil
merupakan angka keberuntungan. Gudangan juga dilengkapi dengan potongan telur
rebus atau telur pindang, telur ini melambangkan asal mulanya kehidupan. Selain
itu juga beberapa sayuran dianggap mengandung suatu makna tertentu, seperti
kacang panjang, agar bayi panjang umur, serta bayem, supaya bayi hidupanya bisa
tenteram.
Sumber:
Tidak ada komentar:
Posting Komentar