1. NGUPAT
Ngupat utawa ngupati iku
salahsijining upacara adat sing diselenggara'ake wektu
calon ibu mbobot 4 sasi. Tembung
"ngupat" asale saka tembung papat (4) utawa kupat. Tujuane upacara adat iki kanggo keslametan calon
bayi lan ibune utawa kanggo sing sifate tolak bala dadi padha karo upacara adat mitoni. Sing
radha bedha karo upacara adat mètèng liyane yaiku ana sajian kupat neng kendhuren
ngupati, kupat iki uga
diserta'ake neng besek sing digawa bali undangan sing
hadir. Ngupat sejatine kanggo pralambang yen jabang bayi wis mlebu neng tahap kaping
papat neng proses penciptaan menungsa. Upacara adat ngupat diselenggarakake
neng dina
sing apik miturut petungan dina Jawa.
2. NGLIMAN
Ngliman iku salah sawijining upacara adat wètèngan sing diselenggara'ake wektu calon
ibu mbobot 5 wulan. Tembung
"ngliman" asale saka tembung lima
(5). Tujuane upacara adat iki padha karo ngupatan yaiku upacara kanggo keslametan
calon bayi lan ibune utawa
kanggo sing sifate tolak bala. Upacara adat ngliman iki
kurang dikenal neng dhaerah-dhaerah tinentu, bedha karo mitoni sing wis
umum dikenal masyarakat Jawa
malah uga dikenal neng masyarakat Nusantara.
3. UPACARA TINGKEBAN
Upacara tingkeban ana ing masyarakat Jawa Tengah lan Ngayogyakarta nganti tumeka saiki
isih kereb ditindakake. Upacara tingkeban iki minangka upacara slametan pitung
sasi kanggo calon ibu kang mbobot kaping pisanan. Upacara tingkeban dianakake
mesthi wae nduweni ancas kang kepengin digayuh dening kulawarga, mligine ancas
supaya bayi lair kanthi gampang, slamet lan ora ana alangan apa-apa. Kajaba iku muga-muga mbesuke bisa dadi anak kang bekti marang wong tuwane. Ing kene
uga arep diandharake tata cara upacara tingkeban kalebu nyamping kang dienggo
calon ibu.
Upacara tingkeban kawiwitan mawa sungkeman.
Ing acara sungkeman, calon ibu lan
calon bapak luwih dhisik sumungkem ing ngarsane Rama lan ibune. Sungkeman iki
nduweni teges muga–muga ing tembe jabang bayi kang dilairake bisa dadi bocah
kang bekti marang wong tuwane. Sabanjure upacara siraman, Ana
ing upacara siraman, calon ibu disiram dening wong pitu, kayata: bapak saha ibu
saka calon ibu, bapak saha ibu saka calon bapak, simbah, sedulur utawa tangga
teparo kang bisa dadi tuladha becik. Sawise siraman banjur sesuci
(wudhu). Banyu kang diwadhahi ing kendhi kanggo sesuci mau banjur dipecah
dening ibu saka calon ibu kanthi ngendika: “ ora mecah kendhi, nanging mecah pamore jabang bayi.”
Ing upacara tingkeban, calon ibu ganti nyamping
kaping pitu, kang urut-urutane: nyamping sidaluhur, sidamukti,
truntum, wahyu tumurun, udan riris, parang kusuma lan nyamping semen romo.
Sabanjure ganti nyamping ana adicara nigas janur kuning.
Calon bapak nigas janur kuning kang diubetake ing bangkekane calon ibu. Sawise
nigas janur kuning, calon bapak banjur mlayu banter, iki nduweni ancas
muga-muga jabang bayi bisa lair kanthi lancar lan cepet. Banjur acara brojolan.
Brojolan ing kene ana werna loro yaiku brojola tigan (kanthi pangajab muga-muga
bayi bisa kalairake kanthi gampang ora ana sukerta kang ngalang-alangi).
Brojolan kaping pindho yaiku brojolan cengkir kang digambari Kamajaya lan
Kamaratih utawa Arjuna lan
Subadra kang minangka pralambang laire jabang bayi. Mangkono mau urut-urutan
ing upacara tingkeban. Ananging, amarga desa mawa cara negara mawa tata, mula
ora mokal manawa saben
dhaerah beda tata carane nindakake. Kabeh mau minangka simbol kanggo nggayuh
kabecikan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar